4. Vuorovaikutus ja läsnäolo digiohjauksessa


Vuorovaikutus ja läsnäolo digiohjauksessa (1.-7.4.)

Tervetuloa MOOC-viikolle 4
Perehdy teemaviikon tavoitteeseen, sisältöön, suoritusohjeeseen ja työvälineisiin lukemalla alla oleva kuvaus. Tämän viikon sisältövastaava on Sara Peltola osaamiskeskus Koordinaatista. Ohjausta saat jättämällä kysymyksen "Kerro, kysy, keskustele!" -keskustelualueelle tai Nettikahveilla-webinaarissa.

Teemaviikon tavoite ja sisältö
Osallistuja...
tunnistaa digiohjaukseen liittyviä vuorovaikutuksen ja läsnäolon keinoja
tietää, miten verkkovuorovaikutukseen kannattaa valmistautua
tunnistaa verkkovuorovaikutuksessa vaikuttavia vuorovaikutukseen rohkaisevia ja sitä tukahduttavia rakenteita ja toimintatapoja
pohtii, millaisissa tilanteissa verkkovuorovaikutus tukee ohjattavan hyvinvointia

Materiaalit
Teemaviikko sisältää erilaisia oppimateriaaleja tekstinä, esityksinä ja videoina. Päämateriaalina toimii Verkko-ohjaaja -oppaan sivut 42-55. Osallistujien tulee myös katsoa aiheeseen liittyvä webinaaritallenne. Lisäksi edellytetään joko live-osallistumista kahteen Nettikahvilaan tai näiden keskustelujen tallenteiden katsomista myöhemmin (nettikahvila tallenteet ovat olleet saatavilla ainoastaan Moodlessa). Nettikahvilat järjestetään seuraavasti:

ke 3.4.2019 klo 17.15-18: kirjallinen vuorovaikutus verkossa

pe 5.4.2019 klo 17.15-18: verkkovuorovaikutus videoneuvotteluissa

Muut materiaalit toimivat lisämateriaalina ja voit tutustua niihin oman mielenkiintosi ja tarpeidesi mukaan.

Suoritusohje
Tutustu johdantoon sekä materiaaleihin ja suorita annetut tehtävät. Tämä teemaviikko sisältää 6 tehtävää. Tehtäväkohtaiset suoritusohjeet on määritelty tehtäväkuvauksissa. Teemaviikko on laajuudeltaan noin 11  tuntia opiskelijan työtä. Voit edetä teemaviikolla alla olevan ohjeellisen etenemis-/suoritusaikataulun mukaisesti tai voit mitoittaa työskentelyn itsellesi parhaiten sopivalla tavalla.

Työvälineet
Tietokone tai mobiililaite, nettiyhteys, kuulokemikrofoni, MOOC-alusta sekä tehtävästä riippuen eri digiohjauksen välineet.

Tehtävät


4.1 Ohjaustapauksen luominen

Rakenna itsellesi hahmolomakkeen kysymyksiin vastaamalla kuvitteellinen ohjattavan hahmo. Pohdi, millaisessa tilanteessa joku voisi hakeutua esim. sinun työpaikkasi tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluiden piiriin. Millaista elämää hahmosi elää? Millaisia kysymyksiä hän miettii? Millaisia toiveita hahmollasi on tulevaisuuden suhteen? Mielikuvitusta saa vapaasti käytttää :)

Lataa alta löytyvä Word-lomake "Ohjattavan rakentaminen" ja täytettyäsi sen palaute se alla olevaan palautuslaatikkoon. (Lomake on ollut saatavilla ainoastaan Moodle-alustalalla).

Rakentamaasi hahmoa tullaan hyödyntämään seuraavassa harjoituksessa 4.2.

>>>>> Tehtävä 4.1 on suoritettu, kun olet palauttanut täytetyn hahmolomakkeesi dokumenttina alla olevaan palautuslaatikkoon tai linkkinä pilvessä sijaitsevaan dokumenttiin. <<<<<

4.2 Verkko-ohjauksen demo

Käy aloittamassa luomasi hahmon roolissa uusi keskustelu keskustelualueelle. Kirjoita viesti niin kuin kirjoittaisit verkossa olemassa olevaan auttamispalveluun, jossa voi viestitellä nimimerkin takaa. Pyri miettimään, miten hahmosi tilanteessa miettii ja viestii: kuinka paljon hän esimerkiksi haluaa heti alkuun tilanteestaan paljastaa?

Tutustu viikon aikana myös muiden aloituksiin. Kommentoi ohjaajan roolissa vähintään kahta aloitusta. Pyri saamaan kokonaiskäsitys heidän tilanteestaan ja edistämään heidän asiaansa toivottuun suuntaan keskustelun edetessä.

>>>>> Tehtävä 4.2 on suoritettu, kun olet aloittanut keskustelun yhteiselle keskustelualueelle ja kommentoinut vähintään kahta muuta keskustelunaloitusta. <<<<<

4.3 Vuorovaikutus ja läsnäolo verkko-ohjauksessa

Lue Verkko-ohjaaja-oppaan sivut 42-55. Materiaali sisältää linkitykset muun muassa digitaalisen dialogin huoneentauluun ja s. 52 vinkkivideon chat-ohjauksesta.

Tee itsellesi muistiinpanoja: Mitä ajatuksia heräsi? Mitä pohdittavia seikkoja tai ideoita nousi mieleesi oman digiohjaustyösi kehittämisen kannalta? Mitä oivalluksia saat omasta verkkovuorovaikutuksestasi materiaalin pohjalta?

Voit tehdä muistiinpanot esimerkiksi Kurssi-infoalueelta löytyvään Oppimispäiväkirjaan.

>>>>> Merkitse tehtävä 4.3  suoritetuksi, kun olet perehtynyt annettuun materiaaliin. <<<<<

4.4 Kysymykset Nettikahviloihin

Viikon aikana järjestetään kaksi live-webinaaria, Nettikahvilaa. Nettikahviloiden aukioloajat ja teemat ovat

ke 3.4.2019 klo 17.15-18: kirjallinen vuorovaikutus verkossa
pe 5.4.2019 klo 17.15-18: verkkovuorovaikutus videoneuvotteluissa

Vaihtoehtoisena suoritustapana Nettikahvilaan osallistumiselle on tallenteiden katsominen. Kun olet osallistunut webinaariin tai katsonut tallenteen, merkitse se tehdyksi klikkaamalla Collaborate-webinaarissa olevaa ruksia. (Tallenteet ovat olleet saatavilla ainoastaan MOOCiin osallistuneille Moodle-oppimisalustalla. Tallenteita ei voi julkaista muualla tietosuojasyistä.)

Nettikahviloiden alussa on ohjaajan pitämä 15 min tietoisku viikon teemaan liittyvästä aiheesta. Sen jälkeen keskustellaan 30 min ryhmästä nousseista kysymyksistä.

Tutustuttuasi viikon materiaaleihin (erityisesti Verkko-ohjaaja oppaan sivut 42-55 ja tehtävän 4.5. Kohdataan-webinaaritallenne) käy esittämässä tämän tehtävän keskustelualueelle kaksi kysymystä eli kaksi keskustelunavausta viikon aikana. Kysymyksen voit käydä kirjaamassa heti sen tullessa mieleen.

>>>>> Tehtävä 4.4 on suoritettu, kun olet osallistunut Nettikahviloihin tai katsonut niiden tallenteet, ruksinut ne tehdyksi sekä tehnyt kaksi keskustelunavausta tehtävän keskustelualueelle. <<<<<

4.5 Kohdataan-webinaaritallenne: Vuorovaikutus

Katso webinaaritallenne osaamiskeskus Koordinaatin Kohdataan-webinaarisarjasta (tallenne ei ole enää saatavilla). Vuorovaikutukseen pureutuvassa jaksossa ovat vieraina digitaalisen nuorisotyön koordinaattori Juuli Nakari Loisto Setlementista ja suunnittelija Anni Susineva Hivpointista. Heidän kanssaan keskustelee osaamiskeskus Koordinaatin suunnittelija Sara Peltola.

Voit käyttää webinaarin herättämiä ajatuksia pohjana Nettikahvilaan esittämillesi kysymyksille.

Kohdataan-webinaari: Vuorovaikutus (56 min 35 s)

Keskustelun pääkohdat on tiivistetty myös artikkeliin osaamiskeskus Koordinaatin nettisivuille (tämä materiaali ei ole enää saatavilla).

>>>>> Tehtävä 4.5  on suoritettu, kun olet katsonut webinaaritallenteen. <<<<<

4.6 Reflektiokeskustelu

Lisää viesti tehtävän keskustelualueelle, jossa reflektoit omaa oppimistasi viikon aikana. Vastaa ainakin seuraaviin kysymyksiin:

Miltä tuntui antaa ja saada vastauksia verkko-ohjausdemossa?
Mitä jäit vielä miettimään?
Mitä lisäarvoa verkossa kohtaaminen voisi tuoda omaan työhösi?
Kommentoi vähintään yhtä toisen osallistujan reflektiota. Kerro hänelle, millaisia jatkoajatuksia hänen viestinsä sinussa herättää.

>>>>> Tehtävä 4.6 on suoritettu, kun olet kirjoittanut pohdintasi tehtävän keskustelualueelle ja kommentoinut vähintään yhtä toisen osallistujan pohdintaa. <<<<<