Kurssi-info

Tervetuloa Digiohjaaja cMOOCille!

Tähän osioon on kerätty Digiohjaaja cMOOCin suorittamiseen liittyviä toimintaohjeita. MOOCin suorittamiseen liittyvät kysymykset kannattaa kohdistaa ensisijaisesti alta löytyvälle "Kerro, kysy, keskustele!" -keskustelualueelle (keskustelualue ainoastaan Moodlessa), jolloin myös muut osallistujat näkevät vastaukset. Älä epäröi kysyä neuvoa tai ohjausta yhteisellä keskustelualueella tai suoraan pienryhmäohjaajalta Keskustele pienryhmäohjaajasi kanssa -alueella (keskustelualue ainoastaan Moodlessa). Pyrimme vastaamaan seuraavan arkipäivän kuluessa.

MOOC toteutetaan osana Digiohjausta kaikille! -ESR-hanketta yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun, Oulun yliopiston ja Osaamiskeskus Koordinaatin kanssa.

Onnea ja menestystä MOOC-opintoihisi!

Keskustelualueet


Moodle-oppimialustalla olleet keskustelualueet: 
Ajankohtaistiedotteet, viikkotiedotteet
Tällä keskustelualueella MOOCin ylläpitäjät tiedottavat ajankohtaisista asioista, kuten webinaaritallenteiden julkaisuista. Tämän keskustelualueen viestit lähetetään automaattisesti osallistujien sähköpostiin.

Kerro, kysy, keskustele!
Tämä keskustelualue on kaikille osallistujille avoin ja vapaamuotoinen "kahvihuone", matalan kynnyksen foorumi kaikille kurssiin liittyville keskusteluaiheille, kysymyksille, vastauksille, ohjaustarpeille, vertaistuelle, vertaispalautteelle jne. Täällä voit myös mm. esittää pyynnön tarvittavista lisämateriaaleista tai jakaa ideoita ja materiaalilinkkejä.Tule mukaan porisemaan!

Keskustele pienryhmäohjaajasi kanssa
Tällä keskustelualueella voit keskustella kahden kesken pienryhmäohjaajasi kanssa. Avaa keskustelu Luo-painikkeesta ja kirjoita pienryhmäohjaajan nimi Valitse vastaanottaja -kohtaan. Oman pienryhmäohjaajasi nimen löydät Kurssi-info-osion Ryhmäjako-kohdasta. Pienryhmäohjaaja voi tätä kautta lähettää viestiä myös koko pienryhmälle. Kun pienryhmäohjaaja lähettää tällä  keskustelualueella viestin, joka koskettaa sinua, saat siitä ilmoituksen sähköpostiisi.

Oppimispäiväkirja

Voit tehdä tähän oppimispäiväkirjaan (oppimispäiväkirja ainoastaan Moodlessa) omia muistiinpanojasi koko MOOCin ajan. Oppimispäiväkirja on henkilökohtainen: muut MOOCin osallistujat tai ylläpitäjät eivät näe sitä. Voit hyödyntää oppimispäiväkirjaa erityisesti kootessasi tietoa lopputyötäsi eli digiohjauksen huoneentaulua varten. Halutessasi saat oppimispäiväkirjan muistiinpanot talteen, kun kopioit ne omalle koneellesi MOOCin päättymiseen eli 12.5.2019 klo 23.59 mennessä. Tämän oppimispäiväkirjan käyttö on vapaaehtoista ja voit tehdä muistiinpanoja myös suoraan omiin tiedostoihisi.

MOOC kurssi-info

Osaamistavoitteet, sisältö ja laatukriteerit


Osaamistavoitteet
Osallistuja ymmärtää digiohjauksen toimintatapoja, prosesseja ja käyttötilanteita. Osallistuja tunnistaa digiohjaukseen liittyviä vuorovaikutuksen ja läsnäolon keinoja ja eettisiä pelisääntöjä. Osallistuja kokeilee käytännössä digiohjausvälineitä omassa ohjaus- tai neuvontatyössään tai laatii suunnitelman niiden käytöstä. Osallistuja ymmärtää digiohjaukseen liittyviä tietoturva- ja tietosuojakysymyksiä ja tunnistaa niiden soveltamistilanteita omassa ohjaustyössään. Osallistuja kehittää omaa digiohjausosaamistaan koostamalla oman digiohjauksen muistilistan eli digitaalisen huoneentaulun.

Kohderyhmä ja lähtötasovaatimukset
MOOC soveltuu erityisesti ohjaus- sekä tieto- ja neuvontatyössä toimiville tai alaa opiskeleville. MOOCille ei ole lähtötasovaatimuksia ja opiskelu perustuu alussa laadittaviin henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiin. MOOCin aikana opiskelija syventää osaamistaan yleisillä sekä erityisosaamista kehittävillä tiedoilla ja taidoilla.

Sisältö
MOOC koostuu viidestä eri viikkoteemasta:

Johdanto. Ohjauksen ja digiohjauksen käsitteet
Digiohjauksen prosessit ja toimintatavat
Vuorovaikutus ja läsnäolo digiohjauksessa
Digiohjaukset tilat, laitteet ja välineet
Tietoturva, tietosuoja ja tekijänoikeudet digiohjauksessa

Viiden viikkoteeman lisäksi MOOC-kokonaisuuteen kuuluu orientoiva ennakkotehtävä sekä lopputyö. Viikkoteemat limittyvät sisällöllisesti toisiinsa ja tukevat lopputyön laatimista. MOOCissa huomioidaan myös digiohjauksen etiikka ja saavutettavuus.

Laatukriteerit suunnittelun ja toteutuksen taustalla
MOOCin suunnittelu- ja toteutusvaiheessa on hyödynnetty valtakunnallisessa eAMK-hankkeessa tuotettua verkkototeutusten laatukriteeristöä.  Kriteeristön pohjana on käytetty useita eurooppalaisia laatukriteeristöjä. MOOCin kaikki teemaosiot on analysoitu hyödyntäen eAMK-hankkeen verkkototeutusten arviointitityökalua. Havaittuihin kehittämiskohteisiin on mahdollista puuttua myös MOOCin aikana.

MOOC-sisällöntuotantotiimi
MOOCin osioiden suunnittelusta ja sisällöntuotannosta on vastannut Digiohjausta kaikille! -ESR-hankkeen hanketoimijoista koostuva tiimi, täydennettynä yhteistyökumppanin asiantuntijalla.

MOOCin suunnitteluun ja sisällöntuotantoon ovat osallistuneet Oulun ammattikorkeakoulusta Timo Hakkarainen, Eija Kempas, Anna Kolehmainen, Jukka Kurttila, Joni Liikala, Kati Mäenpää, Ulla Virranniemi ja Hanna Ylönen; Oulun yliopistosta Tiina Kemppainen ja Timo Kokkonen sekä Osaamiskeskus Koordinaatista Sara Peltola.

Suoritusohjeet, aikataulut, työvälineet ja materiaalit


Suoritusohjeet
Digiohjaaja cMOOC toteutetaan Oamk Moodle -oppimisympäristössä. MOOC etenee teemaviikko kerrallaan ja jokaisella viikolla saat ohjeet teeman etenemisestä, tehtävistä ja materiaaleista. Jokaisen tehtävänkuvauksen lopussa on myös  tiivistelmä, jossa kerrotaan mitä tehtävän hyväksytty suorittaminen edellyttää, esim. "Tehtävä on suoritettu, kun olet avannut vähintään yhden uuden keskustelun ja kommentoinut vähintään yhtä toisen osallistujan avaamaa keskustelua."

Osa tehtävistä tulee merkitä itse suoritetuksi. Tämä on kerrottu selkeästi tehtävän yhteydessä esim. seuraavasti: "Tehtävä 2.1 on suoritettu, kun olet osallistunut aloituswebinaariin tai katsonut tallenteen. Merkitse itse webinaari suoritetuksi klikkaamalla sen vieressä olevaa ruksi-merkkiä kun olet osallistunut siihen tai katsonut tallenteen."

Mikäli tehtävän suorittaminen on vapaaehtoista eikä vaikuta MOOCin suorittamiseen, on se kerrottu selkeästi kyseisen tehtävän kohdalla (esim. tehtävät 1.3, 3.5, 7.3 ja osion 5 välineklinikat).

Aikataulut
MOOC-alusta aukeaa 11.3.2019 klo 9.00 ja ennakkotehtäväosion tehtävät tulee tehdä 17.3.2019 mennessä. Aktiiviset MOOC-viikot alkavat 18.3.2019 ja päättyvät 18.4.2019. Tämän jälkeen on vielä lopputyön palautusaikaa 12.5.2019 klo 23.59 saakka. Tuohon saakka on myös mahdollista palata aiempien teemaviikkojen oppimistehtäviin. MOOC-alusta sulkeutuu 13.5.2019. Mikäli joudut jättämään MOOCin kesken, siitä ei tarvitse erikseen ilmoittaa.

Ensimmäisen opiskeluviikon eli 18.3-24.3.2019 sisältö avautuu maanantaina 18.3.2019. Seuraavien viikkojen sisällöt avautuvat pääsääntöisesti edeltävän viikon perjantaina iltapäivällä, eli esimerkiksi toisen MOOC-viikon sisältö avautuu 22.3.2019. Tiedotamme Ajankohtaistiedotteet-keskustelualueella, kun seuraavan teemaviikon sisältö on saatavilla.

MOOC-osio 7, eli Lopputyö: Digiohjauksen huoneentaulu on avoinna ensimmäisestä MOOC-viikosta eli 18.3.2019 alkaen. Lopputyön ohjeita voidaan tarkentaa aloitusviikon lopputyöwebinaarin (20.3.2019 klo 14-15) jälkeen, mikäli webinaarissa tulee esille kysymyksiä, jotka vaativat tarkennuksia ohjeisiin.

Kurssin työskentelytavat tukevat niin yksilöllistä kuin yhteisöllistä tiedonrakentelua. MOOCilla edetään teemaviikko kerrallaan, mutta MOOCin suorittaminen ei edellytä teemaviikkojen aikana läsnäoloa erikseen määriteltyinä kellonaikoina. Pakollisten live-webinaarien tallenteet ovat katsottavissa myöhemmin.

Huomioi kuitenkin, että suuri osa myös itsenäisesti suoritettavista tehtävistä on yhteisöllisiä, eli niihin sisältyy esimerkiksi teemaan liittyvää yhteistä keskustelua tehtäväkohtaisella keskustelualueella. Pystyäksesi osallistumaan keskusteluun vuorovaikutteisesti, on suositeltavaa suorittaa yhteistä keskustelua sisältävät tehtävät kunkin MOOC-teemaviikon aikana.  Muutoin voit suorittaa teemaviikon tehtäviä haluamassasi järjestyksessä.

Alla on koonti kaikista MOOCin aikana järjestettävistä online-tapahtumista. Osa tapahtumista on pakollisia, eli MOOCin hyväksytty suorittaminen vaatii joko live-webinaariin osallistumisen tai tallenteen katsomisen.

Laajuus
MOOCin laajuus on kolme (3) opintopistettä. Tämä tarkoittaa yhteensä noin 81 tuntia osallistujan työpanosta. Ennakkotehtävään on laskennallisesti varattu noin viisi tuntia työpanosta. Lopputyön osuus on noin 20 tuntia.  Jokaista viittä MOOC-teemaviikkoa kohden on varattu noin 11 tunnin laskennallinen työpanos.

Työvälineet
  • Toimiva verkkoyhteys
  • Tietokone tai tabletti
  • Kuulokemikrofoni (headset) tai kaiutin ja erillinen mikrofoni
  • Web-kamera (ei välttämätön)
  • Käytettävät ohjelmistot oman kiinnostuksen ja mahdollisuuksien mukaan, vähintään tekstinkäsittelyohjelmisto ja mahdollisuus käyttää esimerkiksi ilmaisia selainpohjaisia ohjelmistoja.

MOOC-oppimisympäristö toimii myös mobiililaitteilla, mutta käyttäjän näkymässä voi olla vaihteluita käyttöjärjestelmästä riippuen.

Materiaalit
Kaikki MOOCin suorittamiseen liittyvä materiaali on saatavilla verkossa teksti-, kuva- tai videomuodossa. Materiaaleihin liittyvät linkit löytyvät kunkin tehtävän tehtävänannosta. Lisämateriaalia-osiossa (lisämateriaalit ainostaan Moodlessa) on mainittu myös kirjallisina julkaisuina saatavilla olevaa materiaalia, mutta niiden hankkiminen on vapaaehtoista. Voit myös itse ehdottaa lisämateriaalivinkkejä Kerro, kysy, keskustele! -keskustelualueella.

Suurin osa MOOCin videotallenteista on tekstitetty. Mikäli tekstit eivät tule automaattisesti näkyviin YouTubessa, saat ne näkyviin klikkaamalla videon oikeassa alalaidassa olevaa Tekstitykset -painiketta. Painike on oikean alalaidan painikkeista ensimmäinen.

Mitä tarkoittaa cMOOC?


Lyhenne MOOC tulee englanninkielisestä termistä "Massive Open Online Course". MOOC tarkoittaa siis suomeksi kaikille avointa ja maksutonta verkkokurssia. MOOC-toteutuksissa vastuu oppimisesta on ensisijaisesti osallistujalla ja kurssin ohjaajat toimivat oppimisen mahdollistajina.

Digiohjaaja-MOOC toteutetaan cMOOCina. C-kirjain MOOCin edessä viittaa englannin kielen käsitteisiin "Co-operative Learning" eli yhteistoiminnallinen oppiminen ja "Collaborative Learning" eli yhteisöllinen oppiminen. C-kirjaimella voidaan viitata myös käsitteeseen "Connectivism" eli yhteydenpito.

Yhteistoiminnallinen oppiminen viittaa toimimiseen ja opiskeluun vuorovaikutteisesti pienryhmissä. Yhteisöllinen oppiminen tarkoittaa yhteisöllistä uuden tiedon rakentelua ja jaettua asiantuntijuutta. Molempia oppimisen tapoja sovelletaan tällä MOOCilla. Lisäksi osallistujilla on mahdollisuus myös yksilölliseen tiedonrakenteluun. Kuitenkaan cMOOCia ei ole mahdollista suorittaa täysin itsenäisesti ilman yhteisöllistä vuorovaikutusta ja osaamisen jakamista. Digiohjaaja cMOOCin aikana osallistujat pääsevät siis myös itse käytännössä harjoittelemaan vuorovaikutusta verkossa.

Ohjaus ja tiedottaminen

MOOCin suorittamiseen liittyvät kysymykset kannattaa kohdistaa ensisijaisesti kurssi-info-osion "Kerro, kysy, keskustele!" -keskustelualueelle, jolloin myös muut osallistujat näkevät vastaukset.

Tällä Digiohjaaja cMOOCilla on yhteensä kahdeksan pienryhmäohjaajaa, jotka toimivat oman pienryhmänsä ohjaajina koko MOOCin ajan. Pienryhmäohjaajat ovat mukana ryhmänsä keskusteluissa ja antavat myös henkilökohtaisen palautteen osaamissuunnitelmasta ja lopputyöstä. Omaan pienryhmäohjaajaasi voit olla yhteydessä kurssi-infoalueen Keskustele pienryhmäohjaajasi kanssa -keskustelupalstan kautta.

Kaikille yhteisistä, tärkeistä asioista tiedotetaan kurssi-info-osion Ajankohtaistiedotteet -keskustelualueella. Nämä tiedotteet lähtevät automaattisesti myös kaikkien osallistujien sähköpostiin.

Älä epäröi kysyä neuvoa tai ohjausta yhteisellä keskustelualueella tai suoraan pienryhmäohjaajilta! Pyrimme vastaamaan seuraavan arkipäivän kuluessa.

Ryhmäjako


Jokainen MOOC-osallistuja kuuluu yhteen pienryhmään, jolla on oma pienryhmäohjaaja. Ryhmäjako on tehty aakkosittain sukunimen mukaan. Tarvitset tietoa ryhmäjaosta erityisesti osion 3 tehtävien suorittamisessa.

Ryhmä 1: Sukunimi - Sukunimi: Pienryhmäohjaaja Eija Kempas

Ryhmä 2: Sukunimi - Sukunimi: Pienryhmäohjaaja Eija Kempas

Ryhmä 3: Sukunimi - Sukunimi: Pienryhmäohjaaja Tiina Kemppainen

Ryhmä 4: Sukunimi - Sukunimi: Pienryhmäohjaaja Timo Kokkonen

Ryhmä 5: Sukunimi - Sukunimi: Pienryhmäohjaaja Anna Kolehmainen

Ryhmä 6: Sukunimi - Sukunimi: Pienryhmäohjaaja Joni Liikala

Ryhmä 7: Sukunimi - Sukunimi: Pienryhmäohjaaja Kati Mäenpää

Ryhmä 8: Sukunimi - Sukunimi: Pienryhmäohjaaja Kati Mäenpää

Ryhmä 9: Sukunimi - Sukunimi: Pienryhmäohjaaja Ulla Virranniemi

Ryhmä 10: Sukunimi - Sukunimi: Pienryhmäohjaaja Hanna Ylönen

Ryhmä 11: Sukunimi - Sukunimi: Pienryhmäohjaaja Hanna Ylönen

Oman etenemisen seuranta ja MOOC-alustan voimassaoloaika


Suoritusmittari ja oman etenemisen seuranta
Jokaisen teemaviikon kohdalla näet oman etenemisesi suoritettujen oppimistehtävien osalta. Etenemisessä seurattavien oppimistehtävien kohdalle tulee vihreä ruksi, kun tehtävä on suoritettu.

Kurssin koontinäytöstä (ainoastaan Moodlessa) näet koko MOOCin etenemisen suoritusmittarina. Koontinäyttö löytyy MOOC-alueen oikeasta reunasta.

Oppimisanalytiikkadatan kerääminen Digiohjaaja cMOOCilla
MOOCin aikana kertynyttä logidataa käytetään oppimisanalytiikkadatan tuottamiseen. Datan avulla oppimista voidaan tukea, kehittää ja optimoida. Anonymisoitua (henkilöitä ei voi tunnistaa) dataa käytetään selvityksen tekemiseen. Oppimisanalytiikkaselvityksen tekemisestä vastaa Digiohjausta kaikille! -ESR-hankkeen oppimisanalytiikka-asiantuntija Jukka Kurttila Oulun ammattikorkeakoulusta.

MOOC-alustan voimassaolo
MOOC-alusta on auki osallistujille 12.5.2019 klo 23.59 saakka. Lataa ja tallenna tarvitsemasi tiedostot itsellesi ko. päivämäärään mennessä. HUOM! Jos olet käyttänyt kurssi-info-osiosta löytyvää oppimispäiväkirjaa ja haluat muistiinpanot talteen, se onnistuu copy-pastaamalla tekstit oman koneesi tiedostoon.

Ohjeita live-webinaarien seuraamiseen MOOC-alustan Collaborate-järjestelmässä ja tietoa varajärjestelmästä

Lyhyt Collaborate-verkkoneuvottelujärjestelmän yleisesittely osallistujan näkökulmasta (tekstiohje ja video 1:30): https://it.oamk.fi/11970
Collaborate-huoneen ominaisuuksien läpikäyminen (video 7:09): https://bit.ly/2Do8c6M (Huom! Osa videolla esitellyistä ominaisuuksista käytössä vain Collaborate-huoneen hallinnoijalla eli Moderatorilla, ei osallistujalla eli Participantilla)
Blackboardin Collaborate-ohjeet osallistujille: https://help.blackboard.com/fi-fi/Collaborate/Ultra/Participant
HUOM! Osallistujien ei tarvitse itse perustaa Collaborate-huonetta, vaan he liittyvät MOOC-alustalta löytyvään valmiiseen Collaborate-huoneeseen live-webinaarin ajaksi.

Live-webinaarit tallennetaan ja tallenteet ovat saatavilla kyseisen MOOC-viikon materiaaleista (tallenteet saatavilla ainaostaan Moodlessa). Voit siis live-seuraamisen sijaan valita myös tallenteiden katselun sinulle sopivana ajankohtana. Tallenteiden julkaisusta ilmoitetaan Ajankohtaistiedotteet-keskustelupalstalla.

Live-webinaareissa ei ole pakollista jakaa omaa videokuvaa tai käyttää mikrofonia. Osallistujien viestintä tapahtuu pääsääntöisesti chat- eli pikaviestiruutuun kirjoittamalla. Live-webinaareissa voi olla työskentelyä myös esimerkiksi pienemmissä ryhmissä, jolloin myös mikrofoni- ja kuvayhteyttä voi käyttää. Live-webinaariin kannattaa liittyä n. 15 min ennen aloitusajankohtaa, jotta ehdit testata äänen kuulumisen.

Live-webinaarien etiketistä ja toimintatavoista
Jos live-webinaariin osallistuminen on sinulle vielä uutta ja kaipaat ohjeita webinaarissa toimimiseen, tutustu seuraaviin materiaaleihin:

Verkko-ohjaaja-oppaan huoneentaulu “Verkko-ohjaustilanteeseen osallistujan ja ryhmän huoneentaulu”:  http://www.oamk.fi/files/4015/1017/1498/verkko-ohjaustilanne.pdf
Päivi Timosen (2018) “Toimiva webinaari” -oppaan luku 4, s. 13-14: ”Onko minusta reaaliaikaiseksi osallistujaksi tai oppijaksi?”: https://www.humak.fi/wp-content/uploads/2018/03/paivi-timonen-toimiva-webinaari-humanistinen-ammattikorkeakoulu-2018.pdf
Varajärjestelmä
Collaborate-webinaarin varajärjestelmänä käytämme Skype for Business -verkkokokousta. Mikäli jostakin ennakoimattomasta syystä joutuisimme käyttämään varajärjestelmää, saat linkin Skype for Business -verkkokokoukseen omaan sähköpostiisi sekä Ajankohtaistiedotteet-keskustelupalstan kautta.

Ohjeita Skype for Business -verkkokokoukseen osallistumiseen löydät Oamkin IT-sivuilta.

Moodle-ohjeet ja tekninen tuki MOOCilla


Tekninen tuki
MOOC-alustan toimintaan liittyvissä teknisissä ongelmissa ota yhteyttä sähköpostitse: digiohjaajamooc@oamk.fi (osoite on ollut käytössä ainaostaan MOOCin keston ajan). Pyrimme vastaamaan seuraavan arkipäivän kuluessa.

Moodle-ohjeita
Oamkin Moodle-ohjeita (mm. kuinka vaihdat oman profiilikuvasi): https://it.oamk.fi/tag/moodle-ohjeita-opiskelijoille

Mediamaisterin Moodle-ohjeita: http://ohjeet.mediamaisteri.com/

Arviointi ja todistukset


Arviointi
Digiohjaaja cMOOCia ei arvioida numeerisella arvosanalla, vaan hyväksytyn suoritusmerkinnän saa, kun kaikki MOOCiin kuuluvat oppimistehtävät, mukaan lukien ennakkotehtävä, lopputyö ja viikkopalautteet, on suoritettu.

Osaamisen arviointia tapahtuu koko oppimisprosesssin ajan itsearviointina ja yhteisöllisissä työskentelytavoissa. Itsearviointia voi peilata omiin oppimistavoitteisiin ja omaan osaamissuunnitelmaan, joiden laatiminen aloitetaan jo ennakkotehtäväviikolla.

Todistus MOOCin suorittamisesta
Mikäli tarvitset kirjallisen todistuksen Digiohjaaja cMOOCin suorittamisesta, lähetä todistuspyyntö (linkki todistuspyyntöön on ollut saatavilla ainostaan Moodlessa tiettyyn päivämäärään asti). Sinun on mahdollista saada todistus, mikäli olet suorittanut kaikki Digiohjaaja cMOOCin tehtävät 12.5.2019 klo 23.59 mennessä ja palauttanut molemmat osallistujakohtaiset seurantatietolomakkeet (1) Osallistujan tiedot aloitusvaiheessa ja (2) Osallistujan tiedot lopetustilanteessa (lomakkeet on toimitettu sinulle postitse ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen). Voit pyytää todistusta heti kun olet suorittanut kaikki suoritusohjeiden mukaiset tehtävät. Todistus toimitetaan sinulle postitse.

Palaute

Viikkopalaute (viikkopalaute ollut nähtävillä ainoastaan Moodlessa, koska se on toteutettu Moodlen työkalulla)
Jokaisen teemaviikon lopuksi kysymme lyhyesti palautettasi ja itsearviotasi kuluneen teeman osalta: 1. Miten itse onnistuit? 2. Millaista palautetta annat teemaviikon sisällöstä ja toteutuksesta? Viikkopalautteeseen pääsee vastaamaan, kun on suorittanut kaikki teemaviikon tehtävät. Kiitos palautteestasi, seuraamme sitä aktiivisesti ja kehitämme toimintaamme edelleen saadun palautteen perusteella.

Palautekysely (linkki palautekyselyyn ollut nähtävillä ainoastaan Moodlessa ja lähetetty osallistujille spostitse)
Toivomme sinun vastaavan palautekyselyyn MOOCin suorittamisen jälkeen 31.5.2019 mennessä. Linkki palautekyselyyn löytyy myöhemmin täältä ja lähetämme linkin kaikille osallistujille myös sähköpostiste. Kiitos palautteestasi jo etukäteen!

Tietosuojailmoitus

Tässä osiossa Moodlessa oli nimenomaan Digiohjaaja cMOOCia varten laadittu tietosuojailmoitus.