3. Digiohjauksen prosessit ja toimintatavat






Digiohjauksen prosessit ja toimintatavat (25.-31.3.)

Tervetuloa MOOC-viikolle 3
Perehdy teemaviikon tavoitteeseen, sisältöön, suoritusohjeeseen ja työvälineisiin lukemalla alla oleva kuvaus. Voit myös katsoa OHJEVIDEON (10 min.), jossa kerrotaan viikon suoritusohjeet. Tämä teemaviikko alkaa viikkowebinaarilla 25.3.2019, jossa aiheena on teemaviikon keskeiset käsitteet. Ohjausta saat jättämällä kysymyksen keskustelualueelle tai Nettikahveilla-webinaarissa. Tämän viikon sisältövastaavina ovat Kati Mäenpää ja Tiina Kemppainen.

Teemaviikon tavoite ja sisältö
Tavoite: Ymmärrät ohjauksen, tieto-ja neuvontatyön sekä digiohjauksen prosesseja ja toimintatapoja. Pohdit ja kehität omaa digiohjausosaamistasi ohjausprosessin, oppimisen, ryhmän ja vertaistuen sekä saavutettavuuden näkökulmat huomioiden. Opit oman kokemuksesi kautta soveltamaan yhteisöllisiä verkkotyöskentelyvälineitä: kirja-työkalu sekä webinaarit.
Sisältö: Ohjausprosessi opintojen eri vaiheissa ja ohjausprosessi yksittäisessä ohjaustilanteessa. Saatavuus, saavutettavuus ja oikea-aikaisuus. Oppiminen ja ryhmän ohjaus verkossa.

Materiaalit
Päämateriaalit tälle teemaviikolle ovat
- viikkowebinaaritallenne 25.3.  ja Nettikahveilla-webinaari 29.3. klo 13-14 (saatavilla ainoastaan Moodlessa)
- Verkko-ohjaaja -oppaan sivut 16-29: Ohjausprosessit ja ohjaustoimijat verkko-ohjauksessa
- Hyvä ohjaustilanne -video (kesto reilu 6 min)
- Eficode Digipalveluiden saavutettavuus -opas
- AVI: Verkkopalveluiden saavutettavuus -opas
Muu materiaali on lisämateriaalia:
- Verkko-ohjaaja -oppaan sivut 30-41, sisältäen case eOhjauspalvelut Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijapalveluista ja podcastit s. 32 ja 40.
- Koordinaatít nuorten tieto- ja neuvontatyöhön. Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. (tämä materiaali ei ole enää saatavilla)
- Saavutettavasti.fi -sivusto (Celia)
- Ryhmäytyminen ja ryhmäyttäminen verkossa -pähkinänkuoressa (DIAT)
- Uraohjaukselle  on tarvetta

Suoritusohje
Tämän teemaviikon aikana rakennat ymmärrystä ja osaamista digiohjauksen prosessista pienryhmän yhteisellä kirja-alustalla kirjoittamalla. Tutustu materiaaleihin, tee muistiinpanoja ja suorita tehtävät ohjeen mukaisesti. Lue tarkempi ohjeistus alla olevista tehtäväkuvauksista. Teemaviikko on laajuudeltaan noin 11 tuntia opiskelijan työtä.

Työvälineet
Tietokone tai mobiililaite, nettiyhteys, kuulokemikrofoni, cMOOC-alusta ja kirja-työkalu. Päiväkirja-työkalu on vapaaehtoinen.


Tehtävät


3.1 Viikkowebinaari

Katso viikkowebinaaritallenteet

Viikkowebinaari, osa 1  (Ohjauksen prosessit, kesto 37 min.)

Viikkowebinaari, osa 2 (Ohjauksen toimintatavat, kesto 8,4 min)

Viikkowebinaaritallenteet ovat johdatusta tämän viikon keskeisiin sisältöihin.

>>>>> Tehtävä 3.1  on suoritettu, kun olet katsonut viikkowebinaaritallenteet ja merkinnyt itse tehtävän suoritetuksi. <<<<<

3.2 Ohjausprosessit ja ohjaustoimijat verkko-ohjauksessa

Lue Verkko-ohjaaja -oppaan sivut 16-29, sekä perehdy materiaaleihin saavutettavuudesta. Halutessasi voit perehtyä myös muihin lisämateriaaleihin. Tee itsellesi muistiinpanoja: Mitä ajatuksia heräsi? Mitä pohdittavia seikkoja tai ideoita nousi mieleesi oman digiohjaustyösi prosessien ja toimintapojen kehittämisen kannalta?

Voit tehdä muistiinpanot esimerkiksi Kurssi-infoalueelta löytyvään Oppimispäiväkirjaan (ainostaan Moodlessa).

>>>>> Tehtävä 3.2  on suoritettu, kun olet perehtynyt annettuun materiaaliin ja merkinnyt itse tehtävän suoritetuksi. <<<<<

3.3 Hyvä ohjaustilanne

Katso Hyvä ohjaustilanne -video. Halutessasi voit tutustua myös muihin materiaaleihin ohjauksesta. Pohdi ja kirjoita vapaamuotoisesti itsellesi esimerkiksi Kurssi-infoalueelta löytyvään Oppimispäiväkirjaan, miten hyvän ohjaustilanteen vaiheet toteutuvat verkossa? Mitä asioita tulee ottaa huomioon? Voit myös koostaa ajatuksiasi suoraan kirja-työkalu alustalle.

>>>>> Tehtävä 3.3  on suoritettu, kun olet katsonut videon sekä pohtinut ja kirjoittanut ajatuksiasi ylös ja merkinnyt itse tämän tehtävän suoritetuksi. <<<<<

3.4  Tehtävä: Digiohjauksen analysointi yhteiseen Kirjaan

Jo tekemäsi tehtävät 3.1-3.3 pohjustavat tämän MOOC-viikon päätehtävää, joka tehdään yhdessä kirjoittaen Kirja-alustalle. Kirja on nimetty "Digiohjauksen prosessit ja toimintatavat eri näkökulmista" (Tämä tehtävä toteutettiin Moodlen kirjatyökalulla, joten se on nähtävissä ainoastaan Moodlessa).

TEHTÄVÄOHJEISTUS:

1. Valitse Kirjassa ensin oma ryhmäsi. Voit tarkistaa vielä mihin ryhmään kuulut Kurssi-info-osion Ryhmäjako-kohdasta. Katso myös ohjeet Kirja-työkalun käyttämisestä.
Sen jälkeen päätä  aiheteema(t), jonne alat kirjata ajatuksiasi ja ideoita digiohjauksesta kyseisen teeman näkökulmasta. Jokainen ryhmän jäsen kirjoittaa vähintään yhden teeman nelikenttään.

Teemat ovat:

a) ohjausprosessin eri vaiheiden näkökulma
b) ohjaajan näkökulma
c) ohjattavan näkökulma
d) oppimisen ohjaamisen näkökulma
e) ryhmän/ryhmäytymisen näkökulma
f) saatavuuden/saavutettavuuden näkökulma

Näille kullekin teemalle on pohdinnan jäsentäjänä oma SWOT-nelikenttä, jonka lokeroihin ajatukset kirjataan. Mitä valitsemasi teeman näkökulmasta ja oman digiohjaustyösi  kehittämisen kannalta digiohjauksessa kannattaa huomioida SWOT-analyysin eri puolilta asiaa katsottuna.

-Strengths/vahvuuksia, hyviä puolia?
-Weaknesses/heikkouksia, haasteellisuuksia?
-Opportunities/mahdollisuuksia, jatkoideoita?
-Threats/uhkia, esteitä?

Ajatuksesi voivat olla tarpeesi mukaan myös hyvin konkreettisia ja käytännönläheisiä, esimerkiksi ideoita oman työsi/organisaatiosi digiohjauksen kehittämiseksi. Esim. tähän tapaan:  Ohjausprosessin alkuvaihe/Mahdollisuus:  Voisin hyödyntää digiohjausta opiskelijoiden ryhmäyttämisessä ja ottaa opiskelijoiden tutustumiseen käyttöön digitaalisia apuvälineitä kuten Tuudo Tuutorointi tai Flipgrid. Haaste: Valitun digivälineen käytön osaamista tai saatavuutta ei ole kaikilla. On järjestettävä saavutettavat ohjelmat, kouluttauduttava/koulutettava ensin - mistä, miten? Jne....

Teema, jota itse pohdit, kannattaa valita tukemaan ja haastamaan omia digiohjaajaksi kehittymisen tavoitteitasi.

Mieti teeman valintaa osaamiskartoituksesi ja -suunnitelmasi pohjalta. Missä haluat kehittyä?
Jotta tehtävä veisi osaamistasi eteenpäin, älä tyydy pohtimaan itsellesi "helpointa ja tutuinta", vaan sitä, missä haluat nyt erityisesti kehittyä tai minkä koet omassa (tai tulevassa) ohjaustyössäsi kehittämiskohteeksi, haasteelliseksi, mistä koet että sinulla on vähiten osaamista, mihin kaipasit uusia ideoita tai mikä vielä mietityttää tai aiheuttaa epävarmuutta. Oppiminen lähtee alkuun ongelmista!

Käytä pohdinnan tukena Verkko-ohjaaja-oppasta sekä "Hyvä ohjaustilanne" -videota tai muita kurssialustalla esitettyjä lähteitä. Peilaa materiaalia omiin ohjaajana tai ohjattavana saatuihin ohjauskokemuksiin. Halutessasi jaa kokemuksiasi yleisellä keskustelualueella.

Viikkotehtävän lopputuloksena on osallistujien yhteisesti tuottama kirja ja sen nelikentät, joissa on tarkasteltu digiohjausta ohjausprosessin, ohjaajan, ohjattavan, ryhmän, oppimisen ja saavutettavuuden teemojen sekä swot-analyysin kautta.

Tutki ja hyödynnä valmiita analyysilaatikostoja oman lopputehtäväsi työstämisen apuna! Analyysi voi auttaa sinua tarkentamaan myös seuraavien viikkojen opintosisältöjä koskevia omakohtaisia tavoitteitasi.

>>>>> Tehtävä 3.4  on suoritettu, kun olet kirjoittanut Kirjaan valitsemastasi teemasta ajatuksiasi digiohjauksesta. Merkitse itse Kirja-tehtävä suoritetuksi klikkaamalla sen vieressä olevaa ruksi-merkkiä. <<<<<

3.5 Nettikahveilla-webinaari (vapaaehtoinen)

Osallistu Nettikahveilla-webinaariin perjantaina 29.3.2019 klo 13-14 (ei tallenneta).

Nettikahveilla keskustellaan ja samalla harjoitellaan yhdessä verkkoläsnäolon ja ilmapiirin luomista ohjauksellisessa webinaarissa positiiviseksi, kannustavaksi, rennoksi, vapaamuotoiseksi.

Poikkea myös jos mahdollista tätä webinaaria varten omista tavanomaisista työ-/opiskelurutiineistasi. Tule mukaan mukavasta ja rauhallisesta työtilasta, omalta kotisohvalta, kahvi-/teekupposen kera, villasukat jalassa, avoimin ja hyvillä mielin.

Perjantain Nettikahveilla-keskustelun aiheena ovat avoimesti kaikki digiohjausprosesseihin ja toimitatapoihin liittyvät esilletulevat oppimiskysymykset. Ne voivat liittyä myös viikon tehtävään tai vaikkapa juuri ohjauksellisten webinaarien tai verkkotilaisuuksien järjestämiseen kuten "Mitkä elementit tekevät verkko-ohjaustilanteesta onnistuneen?"  Mieti siis mukaan  aihe/kysymys, josta olisit kiinnostunut keskustelemaan.  Jos erilaisia aiheita tulee paljon, valitaan keskusteltaviksi alussa yhteisellä äänestyksellä suosituimmat aiheet. Kysymyksiä voi lähettää myös ennakkoon keskustelualueelle.

Mikäli et pääse Nettikahveille online -paikalle, voit halutessasi jättää viikon aiheeseen liittyvän oppimiskysymyksen, siihen miettimäsi ratkaisun ja jakaa sen keskustelualueella.

>>>>> Tehtävä 3.5  on vapaaehtoinen. <<<<<